Empathy mapping – Verplaats je in de schoenen van je klant

Bij het ontwerpen van diensten of producten voor klanten gebruik ik vaak een template: de ‘Empathy map’.

Met empathy-mapping kun je het gedrag en de houding van je potentiële eindgebruiker goed in beeld brengen.
Het helpt om hem/haar beter te begrijpen en laat zien of je nog ergens informatie mist om je dienst te optimaliseren.

De template is opgedeeld in een aantal vlakken:
Denken en voelen:
– Wat doet er echt toe?
– Belangrijke bezigheden
– Zorgen en ambities

Zeggen en doen:
– Gedrag en houding in het openbaar
– Verschijning
– Gedrag tegenover anderen

Horen:
– Wat zeggen vrienden?
– Wat zegt de ‘baas’?
– Wat zeggen beïnvloeders?

Zien:
– Omgeving
– Vrienden
– Markt

Pijnpunten:
– Angsten
– Frustraties
– Belemmeringen

Winst:
– Eisen en behoeften
– Succesfactoren
– Toekomstvisie

Voordat je begint met het plakken van post-its, is het van belang dat je duidelijk bepaalt voor wie (welke persona) je de kaart gaat invullen. En met welk doel ga je de kaart gebruiken.

Kun je hier wat hulp bij gebruiken, of wil je een hoge resolutie van het template?
Neem gerust even contact op. Ik help je graag verder om je dienst of product te optimaliseren.